Semana dos Tenerife

1 juni 2018

Lunes 21 de mayo

Zaden verzamelenNa een heel leuk weekend en blijdschap dat ik maar 1 blaar had overgehouden aan het hakken incident (dat je in mijn vorige blog kan lezen :P), was het toch echt weer tijd om aan een nieuwe stageweek te gaan beginnen. Deze dag mocht ik meelopen met een vrouw die vruchten verzameld van cactusplanten om deze te gebruiken voor de zaden. Het bedrijf maakt zelf zaadvoorraden om de cactus van zaadje tot volgroeide cactus zelf op te kweken. Heel leuk allemaal, interessant om een dag mee te lopen en te kijken naar het proces. Toen ik onderweg was naar mijn appartement, kwam ik de kat tegen van Patrick en Lincy. Hij vond het wel heel interessant wat er achter de deur zat waar hij al vaak naar keek, ik opende mijn deur en hij liep vol enthousiasme naar binnen. Voor ik het wist was hij al op de bank gesprongen en lekker gaan liggen. Geen enkel probleem natuurlijk, juist heel gezellig! Dit duurde alleen niet heel lang want Patrick en Lincy stonden inmiddels ook al in de deuropening van hun appartement en Mano (de kat) was er zo weer vandoor! Die wilde natuurlijk lekker eten thuis.

Martes 22 de mayo

Deze dag gingen we weer verder met zaden verzamelen, nadat we alle vruchten hadden verzameld moesten we de zaden uit de vruchten zien te krijgen, dit is een heel proces waarbij veel water gebruikt wordt. Na de middag kon ik vragen gaan stellen aan Atteneri, een vrouw die werkt op kantoor en veel met klanten in contact is. Dit is heel handig voor mijn stageopdracht die ik vanuit het bedrijf heb gekregen, onderzoek doen naar de lokale afzet. Na een aantal vragen gesteld te hebben, heb ik dit uitgewerkt en verder gewerkt aan andere stageopdrachten.

Miércoles 23 de mayo

's Ochtends mocht ik helpen bij het uitzoeken van planten die werden opgepot, je moest hierbij verschillende plantmaten onderscheiden. Voor deze planten zochten we grote planten, deze zouden in grote potmaten opgepot worden. Erg leuk werk, het enige nadeel was het soort plant. Cactussen met hele grote stekels, minder fijn. Gelukkig had ik nu wel dikkere handschoenen bij mij, dus dit betekende dat ik dit keer geen naalden in mijn hand zou krijgen, yes!

In de middag heb ik met Patrick even gekeken bij de volle grond cactussen, hier stonden een aantal grote bomen tussen de cactussen door verwaarlozing van de vorige eigenaar. Deze zouden allemaal weggehaald worden. Ik zag een aantal hopen liggen met takken en stukken boom, maar toen ik dichtbij keek, zag ik een soort vrucht aan de bomen zitten. Patrick vertelde mij dat dit peper was, heel verrast dat ik was. Het eerste dat ik zei was: 'Groeit peper aan bomen?'. Nooit geweten dat het aan bomen groeit haha! Daarna heb ik nog een rondje gelopen over het bedrijf en meegelopen bij het oppotten buiten.

Rond 15:30 vertrokken Patrick en ik naar het appartement, want we gingen naar het vliegveld. Niet voor míjn vertrek, maar voor het vertrek van Lincy. Lincy ging voor ongeveer 10 dagen terug naar Nederland, familie bezoeken en afspreken met vriendinnen. Heel leuk! Dit betekende dat Patrick en ik de komende dagen ''alleen'' waren. Hij alleen in zijn appartement en ik in mijn eigen appartement.

Jueves 24 de mayo

Op donderdag zijn we na het werk boodschappen gaan doen. Ik mag elke keer meerijden met Patrick en/of Lincy omdat er momenteel geen auto is die ik kan gebruiken. Nadat we de boodschappen hadden gedaan heb ik voor het eerst deze stage de was gedaan. In het begin vond ik het wel gek om de was te doen, ik had wel uitleg gekregen hoe de wasmachine werkte, maar het is alsnog uitvogelen hoe het allemaal werkt. Nadat ik de eerste was erin had gedaan, heb ik op de laptop een Netflix aflevering gekeken van een serie. Ik had namelijk afgesproken met Patrick om bij hem pizza te komen eten. Dit zouden we rond 8 uur gaan doen, dit zijn best normale tijden om te eten op Tenerife. Dit gaf mij mooi de kans om én de aflevering af te kijken én om nog een tweede was in de wasmachine te doen. Heel goed geregeld dus!

Patrick wilde mij graag een aflevering laten zien van het programma 'Ik vertrek'. Hierin zijn de eigenaren te zien van het restaurant waar Lincy werkt. Ik vond het best interessant om te zien en hierdoor kreeg je ook steeds meer een beeld bij het werk van Lincy. Na het eten en het kijken van het programma ging mijn alarm af die ik had gezet, de tweede wasbeurt was klaar! Heel gek, ik vond het gewoon leuk om de was te doen. Dat zal je mij niet vaak horen zeggen, maar nu ik op mijzelf woon en al die dingen zelf moet doen vind ik het niet heel erg om te doen.

Viernes 25 de mayo

Op het bedrijf hebben ze een soort traditie opgebouwd, elke laatste vrijdag van de maand doen ze een soort Nederlandse 'vrijmibo'. De welbekende vrijdag middag borrel. Na 4 uur was er voor iedereen een biertje en een moment om zonder werk te praten met elkaar. Het was erg gezellig, alleen in het begin wist ik niet zo goed met wie ik moest praten. Niet iedereen spreekt Engels en de mensen waarmee ik al had gewerkt en waarvan ik wist dat ze Engels spraken, wil je ook niet lastig vallen door alleen maar met hun te praten. Uiteindelijk wel leuke gesprekken gehad, met sommige mensen in gebrekkig Engels of moeilijk te volgen Spaans.

Sabado 25 de mayo

Zaterdag was het voor Tenerife rond deze periode niet heel erg lekker weer. Zo'n 20 graden en erg bewolkt. We zouden eerst naar een waterpretpark gaan in de buurt, maar dit hebben we uitgesteld voor als het mooier weer wordt. We besloten de hoogte maar eens op te zoeken, de bergen in. We reden door mooie stukken natuur, maar ook door kleine dorpjes die op de berg lagen. Erg mooi uitzicht, hele avonturen. We wilden naar het hoogst gelegen dorpje rijden van Tenerife om daar mooie uitzichtfoto's te maken. Helaas kon dit niet, door de bewolking en het mindere weer. Dit betekent dan weer niet dat het geen geweldige ervaring was en dat er geen mooi uitzicht was! Je kon het gewoon niet goed zien op de camera, jammer genoeg.Touren door de bergen

Onderweg moesten wij ook nog tanken. Verbaasd keek ik naar de prijzen voor benzine, in Nederland betaal je ongeveer €1,60 voor 1 liter benzine. Hier betaal je nog niet eens €1,00 voor 1 liter benzine, hoe goedkoop! Zo is tanken nog eens leuk voor je portemonnee :)

Die avond heb ik pasta gemaakt voor Patrick en ik. Ik had een zak groente gekocht in de supermarkt, maar toen ik het eten aan het maken was, merkte ik dat er groentes inzaten die ik niet helemaal herkende. Het gaf een gekke smaak aan het eten maar het was wel erg lekker! Daarna zijn we weer naar La Pepa gereden omdat de Champions League finale daar werd uitgezonden. Patrick wilde erg graag kijken omdat Liverpool speelde. Helaas heeft Liverpool uiteindelijk niet gewonnen, maar de avond was wel gezellig met mensen die hard aan het juichen waren en sommigen die heel hard baalden.

Domingo 25 de mayo

We hadden besloten om op de zondag naar een plaatselijke markt te gaan, Patrick vertelde mij dat je er genoeg spullen kon vinden die mensen verkochten. Ik dacht: 'O, dat is leuk! Spulletjes kijken en misschien vind ik nog wel leuke dingen voor het appartement.' Toen we eenmaal de markt opliepen, vertrok mijn gezicht een beetje, dit was niet een normale markt. Een heuse rommelmarkt, zo kon je het wel noemen. Mensen die een plekje hadden en echt elke centimeter gebruikt hadden Rommelmarktervan. Op zo'n plekje kon je van alles vinden, van gebruikte schoenen tot bestek en kapotte laptops. We hebben een rondje gelopen, of tenminste, een hele ronde kan je het wel noemen. Het was erg groot en er lagen genoeg spullen. Ik heb uiteindelijk maar een kaartspel gekocht van Tenerife, ik gunde die mensen mijn €1 wel.

Het was een leuke en interessante week

Hasta luego y mucho gracias

Leonie

1. Hetty:
    2 juni 2018
    Hoi leonie. Wat een leuk reis verhaal. Je doet zo een hoop ervaring op. Zelfs de was doen beschrijf je leuk. Die van mij is ook net klaar en kan zo de droger weer in. Bij ons gaat ook alles goed. Jessica en Richard krijgen een jongen en een meisje. Konings kinderen noemen ze dat. Verder gaat hier alles zo zijn gangetje. Volgend weekend ga ik 2 dagen oor acupunctuur doen. Ben erg benieuwd. Jij een fijn weekend en geniet ervan. De weken gaan zo snel. Ik kijk uit naar je volgende blok. Liefs en dikke 💋
  2. Frans:
    3 juni 2018
    Leuk om te lezen, je schrijft het goed op. Ik heb hier ook nog wel wat was als je het leuk vindt.... Je doet wel veel verschillende dingen, ze laten je het echt goed zien vind ik. En volgens mij heb je het goed naar je zin, mooi!